Tuning i lijepljenje – savjeti

Ovaj blog prvenstveno je namijenjen onima koji tek ulaze u svijet stolnog tenisa, pa iz ponude ne znaju što je što i što bi od toga za sebe izabrali. Također, upravljen je i onima koji su 60+, sa 30+ godina igračkog iskustva. Oni pak ne mogu “izaći” iz svoje mladosti, pa još uvijek tvrde kako je Butterfly Sriver najbolja guma za sve i svakoga. To je kao da uđete u auto salon i od prodavača zahtijevate VW Golf I, kojem je 40 godina i odavno je zastario, a sada se prodaje i vozi Golf VII. O svemu je već dosta napisano, što sve možete pročitati ovdje.

Golf

Prvo o tuningu, jer je njegova primjena prije lijepljenja. Tuning je ulje, gusto i masno, koje upija spužva, te je čini mekšom i elastičnijom. Kada loptica udari u gumu, udarac se sa topsheeta, putem pipaca, prenosi na spužvu, koja se deformira. Pri tome, ako se radi o tensor gumi, sa poroznom spužvom, dolazi do sabijanja zraka u milionima pora. Nakon toga, sabijeni zrak ekspandira, spužva se vraća u prvotno stanje i ispucava lopticu. Normalno, cijeli proces će se odvijati znatno lakše i brže ako su pore pune zraka, a spužva je “podmazana”. Stara tensor guma daje osjećaj kao kada na plaži legnete na ispuhani luft (za napuhavanje) madrac. Kako se praktično guma tunira? Većina proizvođača (npr. Falco ili Haifu) pakira tuning u bočice koje na vrhu imaju čep sa kistom. Ako nema kista, uzme se mali za bojanje, maksimalne širine 2 – 3 cm. Bolje da je sa gume skinuto staro ljepilo. Kist se lagano umoći u tuning, koji se zatim ravnomjerno razmaže po spužvi. Bolje je početno nanijeti tanji sloj, pa ako nije dovoljno kasnije još jedan, nego predebeli. Guma će se početi uvijati i cijeli proces će trajati 1 – 3 dana. Nakon što se tuning potpuno upije u spužvu, što je lako provjerljivo prelaskom prstom preko spužve i kontrolom da li je još uvijek masna, te njenim izravnavanjem, guma se standardno nalijepi na drvo. Nakon tuninga, guma će “oživjeti” i imati znatno više brzine i spina. Pogrešnim korištenjem ne možete napraviti “previše” štete. Bitno je da tuning ne dođe na topsheet, ali i ako se to desi, sam će se ispraviti za par dana. Dalje, ako je guma previše tunirana, on je bio razgradiv i sam će, nakon nekog vremena, ispariti. Gume sa kompaktnom spužvom (npr. Butterfly Sriver, Stiga Boost TC, Friendship Super FX) također se mogu tunirati, ali će efekt biti manji nego kod tensora ili korištenjem brzog ljepila. Ali, ne znam tko još, prije svakog igranja, lijepi gume brzim ljepilom? Europske i japanske firme su prihvatile diktat ITTF-a i sa svojih cjenika “maknule” tuning, klasično i brzo ljepilo. Kinezi to ne “fermaju”, pa svi stolnoteniski proizvođači to još uvijek isporučuju. Legalnost je tu upitna. U Hrvatskoj ne postoji niti jedan ENEZ aparat za kontrolu isparavanja (bio jedan, pa riknuo), tako da time trebaju biti zabrinuti samo profesionalni igrači koji igraju Pro Tour natjecanja (npr. Croatia Open). Cijena takvog aparata je oko €300.

ENEZ

Većina igrača iz nužde je prihvatila vodeno ljepilo (VOC Free), jer ne mogu lako nabaviti “staro”. Klasično ljepilo je čvršće, ostaje u tanjem sloju na spužvi, pa je i lakše, manje je elastično od vodenog. Zbog toga je pogodnije za lijepljenje klasičnih softova, trava sa spužvom i medium pips (između softa i trave) guma. Također, bolje je za lijepljenje backside guma sa klasičnom spužvom. Ako nemate takvo, možete koristiti Tip-Top za popravak guma na biciklu. Tu nema filozofije. Sa kistom, može i prstom, se nanesu 2 – 3 sloja ljepila na spužvu, 2 sloja na drvo, svakako, slijedeći sloj se nanosi kada se prethodni posušio, te se slijepljivanje vrši korištenjem valjka, odnosno staromodno lakta. Neki igrači sa “materijalom” žale se da im je guma (npr. Friendship 563-1) bitno lošija ako je nalijepe “novim” ljepilom. Nikako ne lijepiti tensor gume starim ljepilom. Kod vodenog ljepila najčešće se, uslijed stajanja, “naprave” grudice. Tada ljepilo treba procijediti kroz gazu. Ako se ljepilo sasušilo, treba ga baciti. Tome su posebno “sklona” gusta ljepila, poput DHS No.15 ili Stiga Attach Power. Vodeno ljepilo, u odnosu na brzo i klasično, znatno je osjetljivije na temperaturu čuvanja, koja mora biti sobna. Prema tome, ljepilo ne smijete voziti u autu, posebno zimi. Vodeno ljepilo se nanosi spužvicom, a može i prstom, ravnomjerno i tanko. Slijedeći sloj se nanosi tek kada se prethodni sasuši. Lijepljenje se ne smije izvoditi u hladnoj i vlažnoj prostoriji, a postupak će se ubrzati korištenjem fena. Vrijedi pravilo da se guma lijepi sa 2 sloja, a drvo sa 1 – 2 sloja. Tensore, prilikom slijepljivanja, nikako ne valja natezati, već se guma samo postavi na drvo, čime se početno prihvati, a tek onda se vrši ravnomjerno stiskanje valjkom, laktom ili prstima, uz istiskivanje zraka. Ako lijepljenje nije uspjelo, gumu treba odlijepiti, skinuti prethodno ljepilo, najbolje korištenjem parafinskog ulja (tensori) ili mineralnog terpentina, odnosno sintetskog razrjeđivača (klasične spužve), te cijeli postupak ponoviti.

Tip-Top