Tuning

Tuning spužve i ljepila na gumi se radi da bi se smekšala, postale elastičnija, te se na taj način dobio jači spin i veća brzina, bez gubitka kontrole. Različite spužve znatno variraju u odnosu na jačinu reakcije, pri čemu mekše i sa većim porama jače i reagiraju. Također, “življa” spužva će jače reagirati. Gume mogu biti tvornički tunirane (Factory Tuned) ili to igrač može naknadno napraviti, što nije dozvoljeno važećim ITTF pravilima. Ali, kako tuning ima malo isparavanja (< 2 ppm), to ga nije moguće detektirati. Većina profesionalaca redovito tunira gume, a i sve više rekreativnih igrača.

Osnova svakog tuninga je parafinsko ulje. No, čisto parafinsko ulje nema kondenzatora, brzo isparava, te efekat traje dan, dva. Također, koristi se za skidanje ljepila sa spužve, s koje bi se to teško izvelo bez oštećenja. Posebno je teško skinuti kruto vodeno ljepilo sa meke spužve (ispod tvrdoće 42,5) ili sa krte spužve sa velikim porama (Tenergy). U tom se slučaju na spužvu nanosi više slojeva parafinskog ulja (novi sloj nakon što se upije stari), koji smeškavaju ljepilo i spužvu. Katkada je potrebno nanijeti i 10 slojeva. Prije skidanja ljepila, na topsheet treba zalijepiti foliju, kako ne bi došlo do zaprljanja. Prednost parafinskog ulje je što je bio-razgradivo, te trajno ne oštećuje spužvu. Nakon skidanja ljepila, potrebno je pričekati 24 – 48 sati da se guma izravna, pa tek onda ponovno zalijepiti gumu. Parafinsko ulje se koristi i u slučajevima kada je guma manja od veličine reketa ili se naknadno skupila. U tom slučaju se na spužvu nanese nekoliko slojeva, te zatim poklopi kamenom, koji trajno rastegne gumu (do 5 mm u svakom smjeru).

Razlikujemo europski od kineskog tuninga. Europski tuning se nanosi na čistu spužvu, bez ljepila, dok se kineski nanosi na ljepilo da bi ga održalo elastičnim. Europski tuning se nanosi na europske (japanske) gume i na one sa poroznom spužvom, dok se kineski koristi za tacky gume (DHS Hurricane3 Neo i sl.).

Najpoznatiji europski proizvođači:

  1.  TRF (Belgija) – prozirni tuning, deklariranog trajanja do mjesec dana, relativno slabog efekta.
  2.  Falco Tempo Booster (Francuska) – deklarirano trajanje od mjesec dana, osrednji efekat.
  3.  Falco Long Booster (Francuska) – deklarirano trajanje 3 mjeseca, nakon nanošenja 2 sloja gumi treba 2 tjedna da se izravna i da se može nalijepiti.

Kineski tuning ima deklarirano trajanje od mjesec dana. Nanosi se na postojeće slojeve vodenog ljepila, te se nakon toga guma ponovno prelijepi sa 2 sloja ljepila (najbolje tankog kineskog). Najpoznatiji proizvođači:

  1.  Haifu Seamoon.
  2.  Dianchi.
  3.  Kailin.
  4.  Lidu.

Tuning je skupo sredstvo, te cijene variraju od 100 – 400 kn za 1 dcl. Može se koristiti i za gume koje su napravljene za staro (brzo) lijepljenje, kako bi se dugoročno zadržao efekat, ali, generalno, bolje ga je koristiti za spužvu za vodeno lijepljenje.

Kinezi redovno nanose do 17 slojeva ljepila (vodenog ili brzog) i 5 – 6 slojeva tuninga na FH gumu. Na taj način guma ima izvrsnu rotaciju i kontrolu od tvrde spužve i hvatljivog topsheet-a, a brzinu od mekih slojeva ljepila i tuninga na drvu. Nedavno sam od igrača na Europskom prvenstvu saznao da je na Pro Tour-u “posudio” FH gumu od Ma Lina. Njena ukupna debljina (guma + ljepilo) bila je 5.3 mm (ITTF dozvoljava do 4 mm), što mu omogućava da vuče brze, rotirane spinove 3 – 4 m od stola.