Tema ovog bloga je tržišna politika koju Butterfly, kao vodeći svjetski proizvođač, provodi i koje posljedice to ima za trgovce i igrače. Pokušati ću biti objektivan, iako nisam ljubitelj tog branda. O tome je već puno napisano u temama o Butterfly Tenergy – nastanak, cijene i zamjene.
Prvo idu pohvale. Butterfly je od 70-tih godina prošlog stoljeća vodeći proizvođač guma (Sriver, Brice, Tenergy), drva (Grubba, Primorac, Timo Boll), loptica, stolova i svega ostalog. Uz izvrsne proizvode, ulagali su znatan iznos u marketing, tako da većina, kako nekoć, tako i danas vodećih svjetskih igrača ima njihove sponzorske ugovore, od kojih ću navesti samo aktualne – Zhang Jike, Timo Boll, Jun Mizutani… Takvom proizvodnom i marketinškom politikom došli su do znatnog tržišnog udjela, kojeg oni prikazuju u tortama (na slikama iz Butterfly kataloga). On vjerojatno odgovara kod profesionalaca, ali vjerujem da je znatno manji (10%) kod rekreativnih igrača.
Butterfly je svoj tržišni udio kapitalizirao povećanjem prodajnih cijena, u zadnjih 5 godina za cca. 50% i potpunom kontrolom tržišta. Na web shop-u jedne od japanskih trgovina navedeno je slijedeće upozorenje:
Kako ide sustav distribucije? Npr. iz Butterfly centralnog skladišta u Europi (Moers u Njemačkoj) roba, po zadanim prodajnim cijenama, ide nacionalnim i/ili regionalnim distributerima. Svi ostali trgovci stolnoteniskom opremom su isključeni. Ako je neka Butterfly guma snižena u određenoj zemlji ili regiji, kupac to ne može iskoristiti, jer je ne može kupiti. Jedini način nabave je poznavanje osoba iz te zemlje, zamolba mail-om da kupi, te osobno pošalje. Popularno drvo Butterfly Primorac Classic puno je “bolje” (?) (čitaj: skuplje) za japansko tržište (sa serijskim brojem), od onog proizvedenog za europsko tržište, u Madžarskoj (bez broja). Modeli i nazivi drva se razlikuju u Europi i Japanu. Tako Butterfly direktno kontrolira kvalitetu robe koju plasira na pojedino tržište.
Gdje su prodaja i profit značajni, velika je i zainteresiranost za “sudjelovanjem” u njemu. To uključuje i krivotvoritelje, o čemu je već pisano u temama Tenergy FAKE i Kineski FAKE. Na srpskom forumu Spin na spin kupci javno optužuju firmu Markop, ovlaštenog zastupnika, da prodaje lažne gume i drva. U tim optužbama ne znam kome bi vjerovao, jer mi je nevjerojatno da Butterfly to trpi šutke. Moguće je i da igrač kupi original, a prodavaču reklamira da je dobio fake. Nitko više nije siguran.
Kakve to sve veze ima sa Hrvatskom? Kada uzmete novu, zapakiranu Butterfly gumu ili drvo više ne možete biti sigurni radi li se o originalu ili kopiji. Prije neki dan sam čuo da igrač šeće po dvorani u Zagrebu i nudi Butterfly Tenergy sa narančastom spužvom (ne crvenom). Također, dali su mi prazne kutije od drva Butterfly Viscaria u kojima su sigurno bili lažnjaci. To ne bi bilo tragično da razlika u kvaliteti nije ogromna, FAKE gume su potpuni “mrtvaci”, a sa drva, nakon prvog lijepljenja, otpada završni furnir.
I tako se svakom može desiti da izdvoji značajan iznos, a dobije smeće.