Odlijepljivanje

O lijepljenju je već puno napisano, a sada malo o odljepljivanju. Kada se najčešće koristi? Ako na gumi imate nalijepljenu spužvu (npr. kod trave), pa je želite ukloniti (OX) ili na backside (glatkoj) gumi želite promijeniti spužvu. Drugi, iako rijeđi, slučaj je kada je od stare gume na drvu ostalo ljepilo koje se ne da lako skinuti (“okamenilo se”) ili “usirilo”, npr. kod korištenja starog ljepila koje je razrjeđeno nitro (pogrešno), a ne sintetskim razrjeđivačem ili benzinom za čišćenje. Idemo sada detaljno o svakom slučaju, po redu, kako se to “šika”.

  1. Odljepljivanje spužve sa gume sa pipcima (soft, medium, trava) izvodi se kada se želi OX varijanta ili se želi zamijeniti spužva za tanju/deblju ili različite tvrdoće/kvalitete. Budući da niti jedan proizvođač detaljno ne specificira kako je guma zalijepljena, kod svake gume potreban je eksperiment. On se izvodi na uglu gume, koji će se, nakon lijepljenja gume na drvo, i onako odrezati. Osnovna ideja je da se ljepilo kojom je topsheet zalijepljen na spužvu “otopi”, kako bi ljepilo “popustilo”. Tri su moguća načina. Prvi je otapanje, za što se koristi posebno sredstvo u sprayu za skidanje topsheeta od spužve, koje prodaju stolnoteniske firme (npr. Donic i Tibhar), benzin za čišćenje ili poseban razrjeđivač (npr. SK). Kada ljepilo, na određenom dijelu, “malo popusti”, napravi se džep između topsheeta i spužve, u koji se nakapa otapalo,  te se odlijepi 1 – 2 cm2, i tako, postupno, do kraja gume. Važno je doziranje sile, ni premalo, ni previše. Drugi način je, uz poznavanje da se ljepilo i masnoća ne “podnose”, spužvu “dobro” namastiti s više slojeva parafinskog ulja za lampe, nakon čega ljepilo gubi hvatljivost. Treći način je termički, za što se koristi namočena krpa i pegla (glačalo) sa prskalicom vode (fajhtericom), pri čemu ljepilo popusti zbog povišene temperature i prisutnosti vodene pare. Kada koju metodu koristiti stvar je procjene i iskustva. Slično se koristi i kod skidanja topsheeta backside guma, ali je postupak znatno teži, a prema tome i manje uspješan, jer su pipci topsheeta tanki i lomljivi, te se, kod odvajanja, ne smije koristiti fizička sila.
  2. Za skidanje starog ljepila sa drva može se koristiti laneni firnis, koji će namastiti ljepilo, omekšati ga, te omogućiti njegovo skidanje krpom od mikrovlakana ili, ako ga je više, lopaticom (špahtlom). Ako su gume dugooo (par godina i više) bile zalijepljene na drvu ili sa tvorničkog reketa, skidanje treba izvesti uz pomoć acetona.

Odlijepljivanje

Jedna osobna anegdota. U raspravi kako odvojiti topsheet od spužve, jedan postariji Sokaz-ovac me savjetovao da je gumu moguće “skuhati” u express loncu. Kako sam naišao na gumu na kojoj niti jedna pod 1. navedena metoda nije “radila”, pokušao sam. Nakon 1 sata kuhanja i katastrofalnog smrada (kineske gume imaju specifičan miris) uspio sam odvojiti tek 1 cm2, nakon čega sam definitivno odustao i gumu bacio u smeće. Zahvaljujem svojoj ženi na razumijevanju, te što me nije izbacila iz kuće.

P.S. Ovdje “leži” i odgovor zašto se dešavaju buhtle na novijim kineskim gumama, koje su Factory Tuned, a prepoznaju se po tome što je sloj ljepila već unaprijed nanesen na spužvu. U tvornici zalijepe topheet na spužvu, a zatim se guma tuningom (de facto parafinskim uljem) namašćuje. Ako pipci topsheeta nisu, pod pritiskom, utisnuti u spužvu, ulje dolazi na ljepilo, koje, u tom slučaju, otpusti i “dobije” se lijepa, velika buhtla.